صفحه اصلی
درباره ما
اخبار
مقالات
تماس با ما


بياييد روحيه ی خود مديريتی و اتکای به نفس و اعتماد را در دانش آموزان تقويت كنيم       |       منتظر نظرات شما عزيزان هستيم.       |       به وب سايت پيش دبستان و دبستان صدرا خوش آمديد.       |       مردان بزرگ مردد نمی شوند.       |      

مقالات

آخرین مقالات  | گروه های مقالات
گروه های مقالات : استاندارد
بازيهايی برای پرورش خلاقيت کودکان

۲۸ / ۴ / ۱۳۹۲

براي رشد خلاقيت کودکتان لازم نيست حتما از لوازم آموزشي گرانقيمت استفاده کنيد، گاهي ساده ترين راهها مبتکرانه ترين آنها هستند.

يکي از بهترين راه‌هاي پرورش قدرت خلاقيت کودکتان اين است که پيوسته در تخيل او شرکت کنيد. خوشبختانه، برخي از ابتکاري‌ترين فعاليت‌ها، ساده‌ترين آن‌ها هستند. در زير چند بازي جالب و قديمي ارائه شده است که مي‌توانيد با خانواده انجام دهيد.
1. يک سوپ عجيب و غريب درست کنيد.
اجازه بدهيد کودکتان مواد لازم سوپ را از تمام خانه انتخاب کند. هر چيز بدون خطر که در قابلمه‌اي بزرگ جا شود، براي اين کار خوب است. چه کسي را بايد به اين ضيافت دعوت کنيد؟ مادر بزرگ و حتي عروسک پارچه‌اي کودکتان مي‌تواند ميهمان مناسبي باشد. اجازه بدهيد کودکتان تصميم بگيرد. فايده اين کار اين است که استفاده از اشياء معمول به شيوه‌هاي غير معمول کودکتان را تشويق مي‌کند با ذهن بازتري به جهاني که در آن زندگي مي‌کند، فکر کند.
2. به يک پياده روي بامزه و جالب برويد.
با نگاه جديدي به اطرف خانه‌تان بنگريد. در خيابان نزيک خانه قدم بزنيد و از او سوال‌هايي بپرسيد که پاسخي آزاد دارند، براي مثال: «به نظرت اون هاپو به چي داره نگاه مي‌کنه؟» او را تشويق کنيد با اشاره آن‌ها را به شما نشان دهد. اين نيم وجبي‌ها ديدگاه متفاوتي دارند. شايد شگفت انگيز‌ترين جنبه آن اين باشد که همه چيز برايشان تازگي داشته، جديد و جالب است.
3. يک گروه موسيقي تشکيل بدهيد.
 قاشق، ماهي تابه و قابلمه را برداريد، بنوازيد و با تخيل خود و کودکتان حرکت کنيد. از هر نوع موسيقي استقبال کنيد و بدون هيچ قضاوتي درباره سبک و سياق آن برقصيد.
4. قصه‌هاي خيالي بگوييد.
پايان قصه‌ها را طبق داستان‌ها و شعر‌هاي مورد علاقه‌تان تغيير دهيد. با اين قصه‌ها به رشد دايره زبان کودکتان کمک کرده و به او کمک مي‌کنيد که ياد بگيرد چگونه به شيوه خودش داستان بگويد.
5. ابر‌ها را تماشا کنيد.
"آن ابرهاي پفکي شبيه گوسفندند". "آن ابرهاي لاغر شبيه مداد هستند". با هم به پشت بخوابيد و از کودکتان بپرسيد که چه چيزي مي‌بيند. خيال‌پردازي درباره پرده نقاشي بي‌انتهاي آسمان به کودکتان نشان مي‌دهد که حتي درباره عادي‌ترين چيز‌ها مي‌توان بي‌‌‌نهايت خيال‌پردازي کرد.
6. يک مسابقه خنده دار ترتيب بدهيد.
کودکتان را تشويق کنيد تا عجيب‌ترين تصوير يک گربه را بکشد يا خنده دار‌ترين رقص دنيا را انجام دهد. اين نوع فعاليت‌ها نه تنها قوه تخيل او را تقويت مي‌کند، بلکه به او نشان مي‌دهند که تلاش براي کمال لزوماً هدف مطلوبي نيست.
7. بازي لباس‌هاي شاهانه را انجام دهيد.
باورتان نمي‌شود آن پيراهن رنگارنگ قديمي را بپوشيد که شبيه لباس حاملگي است؟ آن را از کمد بيرون آورده و بپوشيد و ملکه رنگين کمان شويد و اجازه بدهيد کودکانتان به عنوان اعضاي خانواده سلطنتي در درباري خنده دار به شما ملحق شوند. بچه‌ها با اين بازي درمي يابند که شما براي تخيل ارزش قائليد و بسيار اهل تخيل هستيد.
منبع: سايت http://www.parsegard.com