صفحه اصلی
درباره ما
اخبار
مقالات
تماس با ما


بياييد روحيه ی خود مديريتی و اتکای به نفس و اعتماد را در دانش آموزان تقويت كنيم       |       منتظر نظرات شما عزيزان هستيم.       |       به وب سايت پيش دبستان و دبستان صدرا خوش آمديد.       |       مردان بزرگ مردد نمی شوند.       |      

مقالات

آخرین مقالات  | گروه های مقالات
گروه های مقالات : استاندارد
تقويت مهارت‌های اجتماعی بچه‌ها در تابستان

۶ / ۴ / ۱۳۹۲

کودکان همه يکسان نيستند. بعضي از آن ها اوقات فراغت خويش را در طول تابستان به بازي و فعاليت با دوستان خود در بيرون از خانه مي‌پردازند، متأسفانه بعضي ديگر در برقراري ارتباط با بچه‌هاي ديگر با مشکل مواجه هستند و در نتيجه با فرا رسيدن فصل پائيز و سال تحصيلي جديد دوستان بسيار کمي دارند. براي آن ها فصل تابستان بسيار طولاني و کسل کننده است.

 

البته شما مي‌توانيد از فرصت تابستان به‌خوبي استفاده کنيد و زمينه را براي برقراري ارتباط با ديگر بچه‌ها در فرزند خود ايجاد کنيد. فرِد فرانکل استاد روانپزشکي و علوم رفتاري در دانشگاه کاليفرنيا، مي‌گويد :

«تابستان يک فرصت طلايي است.»

 

ريشه‌يابي مشکل 

خانم لوسي فاکس پزشك سلامت روان در اين باره مي‌گويد که نخستين گام، پيدا کردن خاستگاه مشکل فرزندتان است. او که در کاروليناي شمالي در آژانس رشد عاطفي کودکان مشغول به کار است به والدين توصيه مي‌کند که به دقت رابطه ميان فرزند خود و ديگر بچه‌ها را رصد کرده و نقاط ضعف آن ها را مورد توجه قرار دهند.

خانم فاکس مي‌گويد: والديني که با فرزندان خود رابطه مثبت و راحتي دارند به ‌راحتي مي‌توانند با کوچولوهاي خود در رابطه با مشکلات و ترس‌هايي که آن ها در برقراري ارتباط با ديگر بچه‌ها مواجه هستند، صحبت کنند.

 

فرانکل نويسنده کتاب «دوستان هميشگي: چگونه والدين مي‌توانند به فرزندان خود در زمينه پيدا کردن و نگه داشتن دوستان خوب کمک کنند»، مي‌گويد: با وجود آنکه همه بچه‌ها داراي ويژگي‌هاي متفاوتي هستند، اما به‌طور کلي بچه‌هايي که با ديگران راحت نيستند به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

 

بعضي از بچه‌ها بيش از حد خشن هستند، به گونه‌اي ديگران را از خود مي‌رانند. اگر به‌ عنوان مثال گروهي از بچه‌ها درحال فوتبال بازي کردن باشند «آن ها بدون تعارف و با پررويي وارد بازي مي‌شوند و سپس شروع مي‌کنند به گرفتن ايراد ديگر بچه‌ها در بازي.» پدر و مادر مراقب در اين گونه شرايط فرزند خود را کنار مي‌کشند و به او مي‌گويند که بيرون ماندن از بازي براي مدتي محدود طبيعي است، او را راهنمايي مي‌کنند و به او پيشنهاد مي‌کنند به تيمي ملحق شود که به کمک او نياز دارد.

تقویت مهارت‌های اجتماعی بچه‌ها در تابستان

فرانکل همچنين اعتقاد دارد والدين مي‌توانند دوستان فرزند خود را به خانه دعوت کنند و تدارک يک قرار ملاقات را بدهند. در صورتي که فرزند آن ها ميزبان خوبي نيست آن ها بايد با او درباره روش‌هاي مختلف مهمان نوازي صحبت کنند.

 

گروه ديگري از بچه‌ها هستند که خجالت مي‌کشند با هم سن و سال‌هاي خود بازي کنند و يا نزديک آن ها شوند. اين ترس هنگام برخورد با افراد آشنا در فرزند شما ديده نمي شود. فرانکل مي‌گويد براي کمک به کودکان خجالتي مي‌توان آن ها را به همراه ديگر دوستان به پارک و محل‌هاي عمومي برد، سپس از کودک خجالتي خود بخواهيد که ديگران را دعوت به بازي کند و شايد آن ها اين کار را بکنند.

 

 

 

پيدا کردن دوست 

به‌عنوان والدين شما چگونه مي‌توانيد فرزند خود را در جهت پيدا کردن دوست‌هاي جديد در سال تحصيلي که در پيش رو ست، آماده کنيد؟ کارشناسان به شش مورد اشاره مي‌کنند:

 

  •  با فرزند خود صحبت کنيد و سعي کنيد راه حلي را براي مشکل او بيابيد که در محدوده توان شما باشد به‌ عنوان مثال اگر بچه شما خجالتي است شايد درمان آن خواستن سس اضافه در يک ساندويچي باشد و يا شما مي‌توانيد از فرزند خود بخواهيد با يک تماس تلفني کودک همسايه را به خانه دعوت کند.

 

  •  به دنبال اردوهايي باشيد که با علايق فرزندتان همخواني داشته باشد. اگر او به کارهاي دستي علاقه دارد اردوهاي هنري گزينه مناسبي خواهد بود. اردوهاي گردشگري در فضاي سبز فراخور بچه‌هايي است که ماجراجو هستند و به بازي در بيرون از خانه علاقه مند مي‌باشند.

 

ناتالي اِلمن مۆسس مرکز برگزاري اجلاس در زمينه يادگيري در نيوجرسي مي‌گويد اردوهايي که با اهداف خاص و بر اساس علايق برگزار مي‌شوند، ارتباطي طبيعي ميان فرزند شما و هم اردويي‌هاي او برقرار مي‌کنند. «آن ها با بچه‌هايي که با هم نقاط مشترک دارند فعاليتي را انجام مي‌دهند که دوستش دارند.»

 

  •  از فرزند خود بپرسيد که در طول زمان اردو با چه کسي بازي مي‌کند و چه فعاليت‌هايي انجام مي‌دهد. هنگامي که در انتهاي روز براي برگرداندن او به خانه مي‌رويد از او بخواهيد که هم‌بازي‌هاي خود را به شما نشان دهد. در آن صورت مي‌توانيد سر صحبت را با والدين آن ها باز کنيد و هم بازي‌هاي فرزند خود را به خانه دعوت کنيد.
    تقویت مهارت‌های اجتماعی بچه‌ها در تابستان
  •  خانم اِلمن همچنين پيشنهاد مي‌کند که والدين از مدرسه بخواهند که نام همکلاسي‌هاي فرزندشان را در پائيز پيش رو به آن ها بگويد. مدرسه‌ها معمولاً پيش از شروع کلاس‌ها ليست نام افراد تشکيل دهنده هر کلاس را مي‌دانند و ناظم‌هاي مدرسه بايد بتوانند به شما چند نام بدهند. نام‌ها را بگيريد و تعدادي از آن ها را به خانه خود دعوت کنيد. بچه‌هايي که تازه به محله شما نقل مکان کرده اند بيشترين استقبال را از اين اقدام خواهند کرد. اِلمن که يکي از نويسندگان کتاب «قوانين ننوشته دوستي: استراتژي‌هاي ساده براي کمک به فرزند شما در پيدا کردن دوست» است، مي‌گويد «اگر فرزندان شما پيش از شروع سال تحصيلي مقداري با اين بچه‌ها آشنا شوند پس از شروع کلاس‌ها به‌راحتي مي‌توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.

 

  • اِلمن پيشنهاد مي‌کند که قرار ملاقات‌هاي خانگي فرزندتان با بچه‌هاي ديگر حول فعاليت خاصي متمرکز باشد.

 

  • شرايطي را که فرزند شما با قرار گرفتن در آن ها احساس ناراحتي مي‌کند و به تعبير ساده تر مشکل دارد با او تمرين کنيد، به‌عنوان مثال در خانه و يا مسير خانه تا پارک جملاتي که او براي شرکت کردن در يک فعاليت گروهي و يا يک بازي نياز دارد را با او تمرين کنيد.

 

پدر و مادر عزيز ممکن است در حال حاضر فرزند شما دوستان چنداني نداشته باشد، اما اين امر نبايد هميشگي باشد. روزهاي بلند تابستان فرصت بي نظيري است براي تقويت مهارت‌هاي اجتماعي فرزندانتان. از آن استفاده کنيد چراکه يادمان باشد مدرسه خانه دوم فرزندان ماست و دانش آموزان مصداق نمونه کوچکي از يک جامعه مي باشند.


منبع : دانش نامه روان شناسي و علوم تربيتي